Wednesday, October 14, 2009

Convocation

Tempat : Universiti Islam Antarabangsa (Gombak)
Masa : Tengahari-petang, 101009

Convocation photoshoot.

Jalan agak sesak di dalam kampus dan cuaca agak terik. Ini kali pertama aku dibayar untuk jadi fotografer. Nervous jugak sebab, aku perlu make sure gambar-gambar yang aku ambil memuaskan hati.

Dan ini juga kali pertama aku shoot dengan membawa gadget tambahan, iaitu speedlight. Sebelum ni memang tak pernah guna. Kali pertama aku guna adalah sehari sebelum photoshoot ni. Terbaik ah. Kamikaze.

Masa ni aku diminta untuk menangkap gambar kelas (lebih kurang 20 orang) dan gambar bersama keluarga. Jadi masalah terbesar bagi aku adalah untuk menangkap gambar setiap orang, yang mana agak sukar sebab tempat tu sangat crowded dan masing-masing berada di merata tempat bersama kawan-kawan dan keluarga.

Sepanjang sesi photoshoot ni aku guna manual mode, ISO 200 ke bawah. Kebanyakan gambar aku tangkap dengan aperture f/4.5 ke f/7.1. Dan aku tak ada masalah langsung dengan sumber cahaya.

Tetapi mungkin aku perlu belajar lebih lagi berkaitan sudut untuk ambil gambar. Dan masa ni aku shoot seorang diri. Kalau ada geng, mungkin lagi seronok.

Selain dari tu, Alhamdulillah semua berjalan lancar. Seronok tengok diorang bergembira. Rasa terinspirasi jugak. Dan ni sebahagian dari gambar-gambar aku tangkap.











8 comments:

Anonymous said...

perhaps, aku orang pertama yang komen kat sini.

buku teks sejarah Malaysia kene masuk fakta ni.

sekian.

kuroneko said...

aku dpt rasa suasana gambar ni~
thumb ups!!

Dammit said...

bloggertidakmahudikenali,
Buku sejarah blog ada ke? ;p

kuroneko,
oh yeh? thanks! :)

Pumpkin Peroz said...

nice bro..
simply electrifying..
aku kawen ko jer la amik gamba..
for free leh?

Dammit said...

thanks. Ko nak? slumber! :)

Matematis Muda said...

aku pn dapat rasa suasana gambar ni
terutama gambar nombor 3
hahahahaha

sHiNo said...

dari gambar nie, aku baru tau kakak sedare aku da konvo.. anyway, really nice pics.. cun.cun..

Dammit said...

Matematis Muda,
hahahaha cis!

sHiNo,
Hahaha baru tau ke? gambar yang mana satu? thanks!